Postul Crăciunului: Recomandări de la specialiştii DSP şi DSVSA pentru persoanele care consumă produse vegetale

În perioada Postului de Crăciun, populaţia care respectă această tradiţie creştină solicită pentru consum produse alimentare specifice, respectiv produse de morărit şi panificaţie, legume, fructe, produse de patiserie şi zaharoase, alimente conservate, ciuperci, cafea, produse naturiste, precum şi peşte (în anumite zile), solicitare care determină operatorii din domeniul alimentar să pună pe piaţă cantităţi mai mari de astfel de alimente decât în mod obişnuit.

Recomandări ale Direcției de Sănătate Publică Alba pentru consumatori:

– achiziţionarea alimentelor de origine non-animală, specifice postului, numai din spaţii sau unităţi înregistrate sanitar veterinar, care garantează, prin examen de specialitate, calitatea şi salubritatea acestora, evitând comerţul ”stradal”(atenţie la ciuperci)

– citirea cu atenţie a instrucţiunilor de pe etichetele produselor alimentare, care în mod obligatoriu trebuie să conţină informaţii privind elementele componente, modul de păstrare, preparare corectă şi termenul de valabilitate

– păstrarea corectă a alimentelor în frigider, în spaţii uscate la temperaturi optime, după caz

– păstrarea în condiţii de maximă igienă a tuturor suprafeţelor destinate preparării alimentelor (mese, blaturi, veselă, etc)

– evitarea manipulării alimentelor de către persoane care prezintă leziuni la nivelul degetelor de la mâini

– folosirea la prepararea alimentelor numai a apei potabile

– spălarea atentă a recipientelor în care se prepară şi păstrează alimentele

– spălarea atentă a fructelor, a zarzavaturilor şi verdeţurilor folosite în reţetele culinare sau când acestea se consumă crude

– spălarea atentă a mâinilor înainte de prepararea alimentelor şi înainte de fiecare masă

– asigurarea condiţiilor de protecţie necesare evitării oricărui contact între alimentele destinate consumului şi insecte sau animale

– gestionarea corectă a resturilor menajere.

Sfaturi de la nutriţionişti:

“Vorbim de acelaşi 5 mese pe zi – 3 mese principale, două gustări de fructe. Micul dejun va fi format în general din carbohidraţi complecşi, adică vor fi fructe care sunt carbohidraţi simpli, combinate cu cereale integrale; cafeaua pe care o bem dimineaţa sau ceaiul va fi prezent în continuare în dieta noastră, fructele vor fi luate drept gustari între mese, fuctele cu indice glicemic inferior după-amiaza, cele cu indice glucemic superior – adică mai dulci – dimineaţa. La prânz, salata este cel mai uşor de luat; seara se poate mânca o branză vegetală, dar atenţie foarte mare la produsele din soia pentru că foarte multe au doar informaţie de soia, au doar nişte proteine extrase din soia şi de fapt sunt mai mult aditivi alimentari”.

Specialiştii avertizează asupra pericolelor înfometării.

“Un exces de zel în sensul de înfometare sau post negru până la o anumită oră repetat, mai multe zile, categoric poate duce la hipoglicemie, poate duce la hipocalcemie, deci chiar dacă este post se poate mânca cu stricteţe în sensul de doar legume şi fructe dar trebuie consumate din două în două ore pentru că altfel se poate ajunge până la lipotimie, leşin şi aşa mai departe”, sunt precizările nutriţioniştilor.

Publicat de